Wiele osób spełnia swoje marzenie o jeździe na motocyklu. Kupuje upatrzony sprzęt i rozpoczyna swoją wielką przygodę. Bardzo często w tym miejscu pojawiają się problemy. Początkujący motocykliści zapominają o pewnych bardzo ważnych zasadach, którymi powinni się kierować. Poniższe porady pozwolą uniknąć nieprzyjemnych, a czasem niebezpiecznych sytuacji.

Odpowiedni sprzęt Początkujący motocyklista musi pamiętać, że uzyskanie prawa jazdy nie czyni z niego zawodowego kierowcy. Dopiero przejechanie setek kilometrów pozwala nabrać wprawy, przynosi dobre wyczucie maszyny. Godziny spędzone na motocyklu przekładają się na doświadczenie. Dlatego na początku swojej przygody nie warto kupować mocnej maszyny - pojazd o dużej pojemności jest kuszący, lecz może być niebezpieczny. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest słabszy motocykl, wraz ze wzrostem umiejętności można przesiąść się na coś innego. Takie podejście pomoże uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Motocykl musi być dopasowany do umiejętności kierowcy, równie ważne jest to, by był w pełni sprawny. Dlatego kupując używaną maszynę warto zabrać ze sobą doświadczoną osobę, znającą się dobrze na sprzęcie. Oczywiście wizyta u mechanika będzie konieczna, by wszystko dokładnie sprawdzić.

Kask decyduje o bezpieczeństwie Wybór motocykla, to tylko pierwszy krok prowadzący do pojawienia się na szosie. Równie waży jest wybór dobrego kasku, nie tylko dlatego, że wymagają tego przepisy prawa. Kask może uratować życie w trakcie wypadku. Może się wydawać, że każdy o tym wie, nie zawsze tak jest. Nawet doświadczenie kierowcy czasem bagatelizują tę kwestię. By nie popełniać tego błędu, początkujący motocyklista powinien dowiedzieć się, jakie są odmiany kasków i do jakich motocykli pasują. Do wyboru są:

Kaski integralne – są tak nazywane, ponieważ tworzą jedną, zwartą bryłę. Ich cechy charakterystyczne: dobre wyciszenie hałasu podczas jazdy oraz niska waga. Te kaski są bardzo uniwersalne, pasują do motocykli turystycznych, szosowych, jak również skuterów. Modele integralne można podzielić na dwie, szosowe i sportowe. Taka klasyfikacja ułatwia dokonania wyboru.

Kaski szczękowe - służą przede wszystkim do jazdy turystycznej, choć używa się ich też w mieście. Zazwyczaj posiadają homologację na kaski integralne oraz otwarte. Bardzo często są wyposażone w blendę przeciwsłoneczną, posiadają funkcję otwierania szczęki. Na rynki dostępne są kaski, w których szczękę można całkowicie ściągnąć. Całkiem nieźle radzą sobie z hałasem, lecz nie tak dobrze jak modele integralne. Kaski otwarte – jak już wskazuje nazwa te kaski nie posiadają ochrony szczęki. Najczęściej można je zauważyć na głowach posiadaczy skuterów i chopperów. Doskonale sprawdzają się w upalne dni, ich przeznaczenie to jazda po mieście, choć i poza nim dobrze funkcjonują. Największe zalety tego typu kasków to doskonała wentylacja i widoczność. Dla początkującego motocyklisty najlepsza jest opcja z przedłużoną szybą, która chroni przed owadami czy odpryskami kamieni. Do wad należy wspomniany wcześniej brak ochrony szczęki.

Kaski crossowe – stworzono je do jazdy w trudnym terenie, czyli różnego rodzaju bezdrożach czy torach motocrossowych. Odznaczają się dogodną wentylacją i widocznością, posiadają też filtry chroniące przed wdychaniem pyłu z drogi. Ich wygląd jest bardzo charakterystyczny, brak szyby oraz mocno wydłużona ochrona szczęki. Do kasku tego typu należy dokupić gogle, to zapewni ochronę oczom motocyklisty. Dobrze dobrany kask nie będzie uciskał w żadnym miejscu, idealnie dopasuje się do kształtu głowy. Nie może zmieniać położenia podczas jazdy, to bardzo ważna kwestia.